Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Autismevriendelijk museum : het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme
Authors: ---
ISBN: 9782509030429 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.


Book
Methodiek : kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789090249650 Year: 2009 Publisher: Leuven : Mooss,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds het begin van de jaren tachtig timmert Mooss aan een grondig onderbouwde kunsteducatie. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring, op systemen die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar die je niet kan vernieuwen en moeilijk kan aanpassen aan complexe situaties omdat je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek. De kern van deze publicatie bestaat uit de methodiek die indertijd door Jan De Braekeleer werd vastgelegd voor Mooss en Wisper. Ondertussen zijn we echter zowat een kwarteeuw verder en hebben we ons werkterrein en aanpak aan de veranderende tijden aangepast met een verruiming naar musea en erfgoed, gezinnen, kunsteducatieve producten, participatiepro­jecten en festivals.


Book
Volgt de gids? : nieuwe perspectieven voor educatie en gidsing in kunstmusea
Authors: ---
ISBN: 9051303505 Year: 2001 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is het museum een bewaarplaats van kunst en cultureel erfgoed? Of - actiever - een doorgeefluik voor kennis en ervaring van het artistieke patrimonium? Is het een laboratorium van maatschappelijke waarden en normen? De relatie tussen museum en publiek berust veel meer van vroeger op een wisselwerking. Maar 'volgt de gids' wel? Houden de educatieve medewerker, de gids, de museumdirectie rekening met de gewijzigde maatschappelijke rol van het museum? De museumwerking is aan verruiming en verdieping toe, en daar wil deze publicatie toe bijdragen. (Bron: uitgeverscatalogus)


Book
Klaar? Actie! : over ouderen en cultuurparticipatie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789049602048 Year: 2010 Volume: *1 Publisher: Brugge Vanden Broele

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanwege hun (doorgaans) toegenomen vrije tijd vormen ouderen een (leeftijds)groep die massaal aan cultuur kan deelnemen. Maar doen ze dat ook? Er bestaan in Vlaanderen slechts weinig gegevens die inzicht verschaffen in de mate van cultuurparticipatie door 60-plussers. Om deze leemte in te vullen, organiseerden onderzoekers verbonden aan de Vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en aan de Hogeschool Gent een grootschalig behoefteonderzoek bij niet minder dan 44 000 ouderen. De resultaten van dit onderzoek zijn verwerkt in de publicatie 'Klaar? Actie! Over ouderen en cultuurparticipatie'. De lezer krijgt er een antwoord op vragen zoals: Wie neemt actief deel aan cultuur? Welke factoren spelen hierin een rol? Willen ouderen graag participeren aan cultuur en zijn de randvoorwaarden daartoe ideaal ingevuld? Onmisbaar leesvoer dus voor iedereen die begaan is met cultuurparticipatie van ouderen


Book
Kunsteducatieve vormingsprocessen : op basis van een casestudy van het programma "Muzische Klassen" van de kunsteducatieve organisatie "De Veerman"
Author:
ISBN: 9789044121247 Year: 2007 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.


Book
Vizier op agogiek
Authors: ---
ISBN: 9044112724 Year: 2002 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Vizier op agogiek' neemt de lezer mee op verkenning in het gevarieerdetoepassingsgebied van de agogische wetenschappen. Ankerpunt van dezeontdekkingstocht is de in Vlaanderen unieke opleiding Sociale enCulturele Agogiek van de Vrije Universiteit Brussel.Vijfentwintig auteurs verhalen vanuit ago(lo)gisch perspectief overveelzijdige maatschappelijke thematieken. Telkens gaat het om debestudering of de toepassing van educatief werk met volwassenen, en datin de meest uiteenlopende vormen die de volwassen leefwereld rijk is. Theoretische perspectieven van interculturele communicatie, socialebegeleiding, kunsteducatie, sociale bewegingsagogiek en gerontagogiekworden aangereikt.Agogische praktijken binnen cultuur- en kunstencentra,beroepsopleidingen, het levenslang leren en het brede sociaal-culturelewerk, worden op hun maatschappelijke verdienste onderzocht.Inzicht in het agogisch handelen krijgt de lezer door levendigebeschrijvingen van werkvormen zoals sociaal-artistieke projecten en vandoelstellingen zoals de politieke participatie van ouderen.De interdisciplinaire agogische wetenschappen huldigen het principe 'laatduizend bloemen bloeien'. Dit boek getuigt van deze rijkdom.


Book
Diversiteit in het hoger onderwijs : van theoretisch kader naar praktijkgerichte verandering
Authors: --- ---
ISBN: 9789461171245 9461171242 Year: 2021 Publisher: Brussel ASP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm


Book
Wissels : handboek sociaal-cultureel werk met volwassenen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038215853 Year: 2010 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek richt zich naar praktijkwerkers, beleidsmakers, docenten en studenten uit het brede veld van de sociaal-culturele praktijk en sociaal-agogische beroepen. Het eerste deel van de publicatie biedt naast een panoramische kijk op het sociaal-cultureel werken met volwassenen concrete handvatten voor het sociaal-cultureel denken en handelen. Het tweede deel behandelt zes thema's die zich als een uitdaging voor het werkveld aandienen: duurzame ontwikkeling, diversiteit, technologische vernieuwing, stedelijkheid, burgerschap en armoede. De verschillende bijdragen zetten aan tot reflectie over het thema en de betekenis ervan voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk


Book
Vol potentieel : krachtig lesgeven in diversiteit
Authors: ---
ISBN: 9789463792684 Year: 2019 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking, ... Kwaliteitsvol onderwijs is een recht voor alle leerlingen. Als leerkracht doe je al heel wat inspanningen om daaraan tegemoet te komen. Toch voelen leerkrachten zich vaak niet voldoende voorbereid en weten ze niet altijd hoe om te gaan met de aanwezige diversiteit.Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen om de diversiteit in de klas te waarderen en te benutten? Hoe ondersteun je leerkrachten in hun competentiegroei? Hoe bouw je een krachtige samenwerking uit met collega?s, leerlingen en ouders? En wat is er nodig om alle leerlingen vanuit hun volle potentieel te laten deelnemen in de klas?Op die vragen wil het boek Vol potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit een antwoord bieden. Het is een neerslag van de inzichten en het wetenschappelijk onderzoek uit het Potential-project. Potential wil de competenties van zowel ervaren als toekomstige leerkrachten versterken en inzetten op verbindende samenwerking tussen collega?s, ouders en leerlingen in het creëren van inclusieve leeromgevingen. Alle leerkrachten, ouders en leerlingen hebben potentieel om samen een inclusieve leeromgeving te vormen. Aan de hand van veelvoorkomende vragen rond inclusief onderwijs geven de auteurs in dit boek inzicht in hoe we dat potentieel kunnen aanboren.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792684/Vol-potentieel

Keywords

diversiteit --- inclusief onderwijs --- binnenklasdifferentiatie --- professionalisering --- Leraren; opleidingen --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Professionalisering --- Leraren ; professionalisering --- 454.23 --- didactische principes --- differentiatie --- zorgverbreding --- inclusie --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- School management --- interculturele communicatie --- intercultureel onderwijs --- Flanders --- Onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Ouderbetrokkenheid --- Klassenmanagement --- Inclusief onderwijs. --- Leraren ; professionalisering. --- Professionalisering. --- binnenklasdifferentiatie. --- didactische principes. --- differentiatie. --- diversiteit. --- inclusie. --- inclusief onderwijs. --- professionalisering. --- zorgverbreding. --- Didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding. --- 454.6 --- Sociology of education --- Teaching --- didactiek --- inclusief beleid --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- Differentiatie ; onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- onderwijs --- Competenties --- vaardigheden --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- gender --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen) --- 460.6 --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Geïntegreerd onderwijs --- Belgium --- Essays --- Education --- Sociology --- Policy --- Science --- Book --- Diversity policy --- Educational sciences --- Intersectionality


Book
Onderwijs in een gekleurde samenleving
Author:
ISBN: 9789462672505 9462672504 Year: 2020 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan. Daar bestaat voldoende wetenschappelijk bewijs voor. Het blijkt ook uit de vele voorbeelden van scholen in binnen- en buitenland. Helaas vind je die nauwelijks terug in de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, van leraren tot schoolleiders en van sociaal werkers tot beleidsmakers. Sterker: veel van wat je daarin leest moet op de schop. Of dacht u dat racisme een kwestie is van 'slechteriken' en dat jonge kinderen elkaar niet discrimineren? Dat we best niet te veel stilstaan bij raciale verschillen en dat ras niet bestaat? Dat leerlingen van zichzelf wel Nederlands zouden leren? Dat etnische ongelijkheid alleen maar te maken heeft met armoede en uitsluiting? Think again. Dit boek helpt u daarmee op basis van een sterk wetenschappelijk onderbouwd verhaal over hedendaagse uitdagingen in het onderwijs. Maar de lezer wordt ook geïnspireerd door gefundeerde praktijkvoorbeelden om het roer zelf om te gooien. Ongelijkheid, segregatie, lage verwachtingen, taalachterstand, racisme: ons onderwijs staat voor grote uitdagingen. Veel van de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, schieten tekort. Dit wetenschappelijk onderbouwd boek doet daar iets aan. Met inspirerende praktijkvoorbeelden.https://www.epo.be/nl/sociaal-politiek/4649-onderwijs-in-een-gekleurde-samenleving-9789462672505.html

Keywords

intercultureel onderwijs --- Sociology of culture --- Social problems --- Sociology of education --- Objectives of teaching --- Onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijsachterstand --- Taalproblemen --- Meertaligheid --- Taalachterstand --- Diversiteit --- Moedertaal --- Godsdienst --- Schoolprestaties --- Ongelijkheden --- Segregatie --- Racisme --- Onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Multiculturele samenleving --- Teaching --- Sociology of minorities --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- 454.6 --- diversiteit --- grootsteden --- onderwijs --- education --- Onderwijskunde --- 460.6 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- ras --- racisme --- multiculturele samenleving --- Discriminatie --- religie --- onderwijsbeleid --- taalontwikkeling --- taal --- didactiek --- didactische principes --- gelijke onderwijskansen --- Inclusief onderwijs --- Taalprobleem --- Schoolprestatie --- Ongelijkheid --- Segregatie (samenleving) --- Hoger onderwijs --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- 37.01 --- 316.74:37 --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Onderwijssociologie --- 734 Multicultureel onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Geïntegreerd onderwijs

Listing 1 - 10 of 10
Sort by